lauantai 18. maaliskuuta 2017

Hyvän mielen ruoka

Suhteeni ruokaan on aina ollut vähintäänkin kinkkinen. Terveydenhoitajaopiskelijana tiedän ja tunnen erilaiset suositukset, mutta on täysin eri asia, pystynkö noudattamaan niitä säntillisesti. Olen yrittänyt hyvin monta monituista kertaa, mutta ehdottomuus ruokavaliossa on päätynyt siihen, että näen unta leijuvista leivonnaisista, jotka ovat kuuluneet sinne kiellettyjen listalle. Mielenterveyskuntoutujana tiedän myös, ettei vaativuuteni asian suhteen paranna semmoista tilannetta, saati omaa terveyttä ja hyvinvointia.

Siispä ehdotan itselleni ja kaikille muillekin vaihtoehtoa. Luin juuri tänään koulussa toiminnallisen opinnäytetyön opasta, jossa luki näin:

“...Toteutustapa on perusteltu kompromissi omien resurssien, toimeksiantajan toiveiden, kohderyhmän tarpeiden ja opinnäytetöitä koskevien vaatimusten välillä.”

Toivottavasti kukaan kyseisen kirjan kirjoittaja ei tule näkemään tätä, mutta uskallan verrata lausetta kuvastamaan myös tervettä yksilön suhdetta ruokaan. Niin, että se, miten toteutat ruokavaliotasi, on perusteltu kompromissi omien resurssien, toiveiden, tarpeiden ja vaatimusten välillä. Uskon, että on ihan ookoo syödä kahvin kanssa pari keksiä tai unohtaa ottaa päivän d-vitamiini. Avain hyvään oloon ja hyvän mielen ruokavalioon voisi olla siinä, että kunnioitat itseäsi hyväksymällä sen hetkiset resurssit toteuttaa hyvinvointia ylläpitäviä elintapoja ja noudatat niitä täten säännöllisesti ja kohtuudella, itseäsi kunnioittaen ja rakastaen.

Alla olevassa kuvassa on todellista hyvän mielen ruokaa... Syntymäpäiväkakku miehelleni viime helmikuussa. :) 

                     


Kauniita kevätpäiviä jokaiselle lukijalle!

<3: Liisa

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti