maanantai 27. kesäkuuta 2016

Rohkea rokan syö?


Olen terveysalan opiskelija, joka on saanut jokaisen harjoittelun jälkeen palautteeksi ”Tarvitset lisää rohkeutta.” Se ei ole itsestäänselvyys, kun itsetunto ja käsitys omasta osaamisesta on hyvin, hyvin alhainen. Koen tarpeelliseksi näin kokemusasiantuntijan roolissa nyt listata alle muutamia asioita, joilla voi lisätä omaa rohkeutta ja ylläpitää itsetuntoa.


1.       Uuden harrastuksen aloittaminen. Näin voi löytää uusia puolia ja kykyjä itsestä, jotka auttavat ajattelemaan toisesta näkökulmasta.

 

2.       Tietoinen positiivinen ajattelu. Tähän voi auttaa pienenpienet tarrat, joita voi kiinnittää esimerkiksi kännykän tai lompakon selkämykseen. Aina tarran nähdessä pitää muistaa kehua itseään sanomalla tai ajattelemalla esimerkiksi ”Olen vahva ja hyvä, ja minulla paljon annettavaa.”

 

3.       Osaa sanoa ei. Jos on kiltti ihminen, sitä yleensä tekee paljon palveluksia ja toimia muiden puolesta – toisinaan oman hyvinvointinsa kustannuksella. ”Ei” voi olla hyvin terveellinen sana monessa kohtaa.

 

4.       Small talk. Itse olen niitä ihmisiä, jotka ajattelevat small talkin olevan tyhjänpäiväistä ja menen mieluummin suoraan asiaan, jos mitään asiaa edes on. Yllättävää kyllä, pienet juttelut voivat olla kuitenkin aikamoinen jäänmurtaja esimerkiksi tuntemattomia ihmisiä tavatessa. Ihan vaikka siitä säästä keskusteleminen ja niitä näitä höpötteleminen.



Lisäksi on tärkeää muistaa, että jokainen on aivan riittävä sellaisenaan kuin on. Kun on tehnyt parhaansa, voi aivan hyvin taputtaa itseään olkapäälle ja kiittää itseään! Myös siinä tapauksessa, kun työstä saatu palaute ei ole sitä, mitä itse toivoi. Ihanaa kesää kaikille!

<3: Liisa

 

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti