tiistai 12. tammikuuta 2016

Viisi tapaa huolehtia mielenterveydestä

Olen sellainen henkilö, joka stressaa ja huolehtii melkeinpä joka asiasta ihan liikaa. Tämä vuosi etenkin tulee olemaan stressaava minulle, koska aloitan yliopiston ja muutan todennäköisesti ulkomaille yksin. Siksi mielenterveydestäni huolehtiminen on erityisen tärkeää minulle tänä vuonna. Tämän takia laadin itselleni viisi tapaa, jotka auttavat minua mielenterveyden hoitamisessa:


  1. Harrasta liikuntaa päivittäin. On totta, että terveellinen keho on yhtä kuin terveellinen mieli. Omasta mielestäni jooga on parhainta mielenterveydelle, ja siksi olen yrittänyt joogata joka päivä tässä kuussa. Suosittelen Yoga With Adriene- videoita, jos haluat aloittaa joogan kotona.
  2. Nuku hyvin. Tämä on vaikeinta itselleni, koska olen niin kiireinen, että joskus nukkuminen vain jää vähäiseksi. Unenpuute on kuitenkin hyvin haitallista mielenterveydelle. Se muun muassa huonontaa muistia ja alentaa suorituskykyä. Siksi olen viime aikoina yrittänyt nukkua 7 tuntia joka yö. Voin jo nyt sanoa, että kunnolla nukkuminen on todella auttanut minua voimaan paremmin henkisesti ja fyysisesti. SleepBot-sovellus on hyvä unen tarkkailuun.
  3. Kirjoita jonkinlaista päiväkirjaa. Kirjoittaminen auttaa ainakin minua paremmin tietämään, mikä minua stressaa ja miten mieleni voi. Itselleni ei tunnu kuitenkaan sopivan tavallinen päiväkirjan kirjoittaminen, joten sovelsin tästä oman ideani: Kirjoitan joka päivä ylös yhden asian, mikä teki minut onnelliseksi sinä päivänä. Näitä on rentouttavaa lukea sitten vaikka ensi vuoden alussa, ja huomata kuinka joka päivästä löytyy jotain hyvää, vaikkei siltä aina välttämättä tuntuisikaan.
  4. Aseta itsellesi tavoitteita. Itse tarvitsen järjestystä ja päivittäisiä tehtävälistoja, jotta voin hyvin. Ilman näitä jättäisin varmaan kaiken viime tippaan ja stressaisin turhaan. Tavoitteet antavat jonkinlaista suuntaa ja ne helpottavat havaitsemaan, mitä pitäisi tehdä, että saavuttaa unelmansa. Wunderlist ja Challenge Calendar (Androidille) ovat hyviä sovelluksia tähän.
  5. Älä pelkää epäonnistumista. Kukaan ei pidä epäonnistumisesta, mutta se ei myöskään ole maailmanloppu, jos et onnistu jossain ensimmäisellä tai vaikka viidennellä yrityksellä. On helppo ajatella, että jos et esimerkiksi saa tiettyä arvosanaa tärkeästä kokeesta niin siitä syntyy jonkinlainen katastrofi, mutta tietenkään asia ei ole näin. Jos elämä olisi aina täydellistä, se olisi varmasti myös tylsempää.
Bonus: Kuppi teetä rentouttaa aina! :)


Toivottavasti tästä listasta on hyötyä teille, jotka stressaavat yhtä paljon kuin minä. Hyvää uutta vuotta!
-Saija

1 kommentti :

  1. Tää oli kiva postaus! Samat asiat toimii mullakin. :)

    -Saara

    VastaaPoista