sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Hyvää mieltä pyörän satulassa


Aloitin liikunnan harrastamisen aikoinaan teini-iässä kuntosaliharjoittelun ja lenkkeilyn muodossa. Sittemmin on tullut kokeiltua erilaisia urheilu- ja kuntoilulajeja, kuten miekkailua ja soutua.

Pyöräilystä muodostui mielilajini vasta muutamia vuosia sitten, kun huomasin ettei lenkkeily sovi minulle lainkaan. Tämä valkeni viimeistään lääkärin vastaanotolla katsellessani röntgen-kuvaa oikeassa sääressäni olleesta rasitusmurtumasta, joka oli seurausta mitä ilmeisemmin liiallisesta lenkkeilystä. Murtuman seurauksena olin neljä viikkoa sairaslomalla. Kolme vuotta sitten juoksin vielä puolimaratonin, mutta sen jälkeen en ole lenkkipoluille mennyt.

Innostuin pyöräilystä varsinaisesti kolme-neljä vuotta sitten, kun sain lainaan isäni vanhan Tunturin. Teräsrunkoinen, kolmella vaihteella ja jalkajarrulla varustettu polkupyörä tuntui aluksi kömpelöltä, mutta varsin pian pyörällä kulkemisesta muodostui mieluisa osa arkeani.

Aloin kulkea pyörällä kuntosalille ja kirjastolle päivittäin. Pyöräilin puistoon lukemaan kirjaa ja nauttimaan eväistä. Pyöräilyn löytäminen toi elämääni aivan uudenlaista vapautta, ja saatoin viettää tuntikausia pyörän selässä vain nauttiaakseni maisemista.

Alkuhuuman jälkeen pyöräilystä muodostui harrastus ja elämäntapa. Pyöräilypumpun ohella siivouskaappiin alkoi kerääntyä erilaisia avaimia, kuluneita jarrupaloja, sekä tyhjiä öljypurkkeja ja nuhjaantuneita rätinpalasia. Viimeisimpänä aarteena tarvikekaapissani lienee isoisäni lahjoittama ikivanha paikkarasia.

Viime vuosien aikana pyöräilystä on muodostunut minulle hyvä tapa kohottaa ja ylläpitää kuntoa. Pyöräily ei rasita sääriä ja polvia niin paljoa, kuin juokseminen, mutta saa yhtä lailla sykkeen koholle ja hengästymään. Pyöräily pistää samalla mielihyvähormonit liikkeelle ja edistää kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia.


Tällaisissa maisemissa mieli lepää. Kuva Vanhankaupungin koskelta, Helsingistä. Kuva: Pauli




Olen löytänyt pyöräilystä myös hyvän tavan purkaa stressiä. Matkan tekeminen on terapeuttista, kun reitti on mielekkyyden ohella tuttu ja turvallinen. Parhaimmillaan pyöräily antaa mahdollisuuden olla aidosti läsnä itsensä ja omien tunteidensa kanssa. Pyörän selässä voi pohtia oman elämän solmukohtia, mutta myös irtaantua hetkeksi arjen haasteista ja antaa mielen vain vaellella kaikessa rauhassa.

Pyörän selässä pääsee myös toteuttamaan (lapsenomaista) tarvetta seikkailuun ja uuden etsimiseen. Mikään ei ole niin hienoa, kuin uusien reittien ja paikkojen löytäminen, oli sitten kyseessä entuudestaan tuntematon kukkula tai kaislikkoinen joentörmä. Uuden löytäminen ei ole vaikeaa ja moni pienikin asia muuttuu mielenkiintoiseksi, kun uskaltaa irrottautua ennakkoluuloista ja innostua aidosti ympärillä olevista asioista.

Kuuntelen usein pyöräillessäni musiikkia, tosin kuuloke vain toisessa korvassa, niin pystyn riittävästi havainnoimaan ympäristöäni. Moni pyöräretkeni on alkanut ja päättynyt Spotify-pilvipalvelun musiikkia kuunnellessa – tosin joskus viimeiset kilometrit on poljettu musiikitta, kun pyöräretki on kestänyt puhelimen akkua pidempään.

Edellinen bloggari kysyi, onko minulla erityistä hyvän mielen biisiä. Vastaan, että on olemassa moniakin hyvän mielen kappaleita, mutta erityisen hyvä mieli minulle tulee Josh Grobanin kappaleesta Brave. Kappale on rytmiltään mukaansatempaava ja säveleltään kaunis, mutta biisissä on myös positiivinen sanoma.

Seuraavalta bloggaajalta haluan kysyä seuraavaa. Jos sinua jännittää kovasti jokin uusi asia - esimerkiksi koetilanne, esiintyminen, tai haastattelu - niin miltä ja missä se tuntuu? Entä millaisia keinoja olet kehittänyt jännittävien tilanteiden varalle?

Varsinainen määränpää eli Aurinkolahti saavutettu.
Kuva Vuosaaresta, Helsingistä. Kuva: Pauli            
Lopuksi, olen listannut alle vinkkini hyvän mielen pyöräilyä varten. Toivottavasti ne saavat jonkun teistä innostumaan pyöräilystä! 

Syysterveisin,


Pauli


11 vinkkiä hyvän mielen pyöräilyyn



1. Suunnittele pyöräretki huolella. Etenkin aloittelevan retkipyöräilijän kannattaa tutustua ajettavaan reittiin huolellisesti kartan avulla sekä kirjata ylös mahdolliset pysähdys- ja taukopaikat.

2. Ennen pyöräretkeä tarkista, että renkaissa on ilmaa ja jarrut toimivat. Ketjuihin kannattaa myös sipaista ketjuöljyä, mikäli sellaista löytyy kaapista. Säädä pyörän tanko ja satula oikealle korkeudelle. Istuma-asennon tulisi olla sellainen, etteivät jalat mene koukkuun tai vastaavasti liian suoriksi, vaan siten, että jalat lepäävät rennosti polkimien päällä.

3. Pysähdy välillä. Mikään ei ole niin tylsää kuin totaalinen väsähtäminen matkan varrella. Varaa pyöräretkeen riittävästi aikaa ja pidä matkan aikana lyhyitä taukoja. Myös poljettaviin kilometreihin kannattaa suhtautua maltilla, ja lisätä niitä vasta kunnon kohotessa.

4. Ota kaveri mukaan. Pyöräily on rentouttavaa puuhaa yksinkin, mutta ystävän tai kaverin kanssa rupatellessa matka menee mukavammin. Saat samalla uusia ideoita tulevia pyörälenkkejä ajatellen. 

5. Muista suojata tärkeimpäsi. Pidä aina pyöräillessäsi kypärää päässä, sillä ikinä ei voi tietää mitä matkan varrella sattuu.  

6. Varaudu säänmuutoksiin. Sateen varalta kannattaa pitää mukana kertakäyttösadetakkia, joka on kevyt ja nopeasti päälle puettava.

7. Muista tankkaus. Vaikka syksyllä lämpöhalvaus ei uhkaa pyöräilijää siinä määrin kuin kesähelteillä, vettä kannattaa kuitenkin varata mukaan. 

8. Nauti pyöräilystä kaikin aistein. Katsele uteliaasti ympärillesi, tunne virtaava tuuli kasvoillasi ja maanpinnan tärinä koko vartalossa. Anna auringonvalon lämmittää kasvojasi ja sierainten täyttyä syysmetsän raikkaasta tuoksusta.

9. Pukeudu lämpimästi, mutta kevyesti. Myös aurinkolasit kannattaa varata etenkin maantieosuukia varten. Lasit suojaavat silmiä auringon häikäisyltä, mutta myös tuulelta ja katupölyltä.

10. Pysy kartalla. Varaa mukaasi ulkoilu- tai maantiekartta, niin tiedät missä menet. Jos sinulla on GPS-paikantimella varustettu älypuhelin, siihen kannattaa ladata ilmainen karttasovellus.

11. Nauti onnistumisen kokemuksista. Pyöräily kasvattaa kuntoa ja auttaa sinua pysymään terveenä, mutta satulan selässä myös itseluottamuksesi kasvaa. Pyöräile tunti tai kymmenen kilometriä, jokainen polkaisu on pieni voitto.





Ei kommentteja :

Lähetä kommentti